23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Alle elsker bananen - den skal bare have det rigtige mærke på

I en sjælden samdrægtighed går de største danske dagligvarekæder – Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl – sammen om en fælles kampagne, der opfordrer danskerne til at vælge Fairtrade-bananer.

Budskabet “Du får en banan. Bonden får en fair løn” handler at gøre en forskel for mennesker og miljø.

I produktionslandene er der i dag mange negative effekter ved at være i bananbranchen i form af lave lønninger, usikre arbejdsvilkår og et stigende pres fra sygdomme og klimaforandringer.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Fairtrade Mærket Danmark.

– Vi vil gerne være med til at sikre, at der også i fremtiden er bananer på hylderne – og at de mennesker, der dyrker dem, får en fair løn. Derfor er det naturligt for os at støtte op om den her kampagne, siger Claus Krogh, head of corporate affairs i Lidl Danmark.

Kampagnen løber af stabelen fra i dag mandag 15. september og fortsætter i to uger.

Rema-købmand David Høyem fra Jyllingevej i Vanløse bakker op:

- Jeg oplever, at mine kunder forbinder Fairtrade-bananer med både kvalitet og ansvarlighed. Derfor gav vi dem for to år siden hele pladsen på banantrappen i min butik – og det kan mærkes på salget. – Generelt ser vi, at salget stiger i takt med, at flere vælger økologien til og bliver mere bevidste om Fairtrade-mærket.

Det samme gør man i Coop Danmark.

– Bananer er vores mest solgte frugt. De kommer fra lande med helt andre vilkår, end vi har i Danmark. Det tænker man ikke altid over, når der handles ind. Derfor er Fairtrade-bananer et godt eksempel på, hvordan man som forbruger kan bidrage til bedre løn, sundhed og uddannelse for tusindvis af familier, siger Thomas Roland, ansvarlighedschef i Coop.

Også Salling Groups discountkæde Netto er med i den fælles kampagne for Fairtrade-bananer.

– Det er fantastisk – og helt nyt – at alle discountkæder nu står sammen om dette initiativ. Det understreger, at ansvarlighed og fair vilkår ikke er et nicheprojekt, men en fælles forpligtelse, siger Kristine Marie Thøgersen, kommerciel direktør i Netto.

Se nøgletal for: {{ company.name }}
Dagligvarer Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.066